• KOCHAMY MATEMATYKĘ

Drodzy rodzice wszyscy wiemy jak ważna w edukacji jest matematyka. Aby dziecko z powodzeniem rozpoczęło naukę matematyki w szkole warto go wcześniej do tego przygotować. Dlatego prezentuję Państwu kilka propozycja zabaw matematycznych, które można zaproponować dzieciom. Pamiętajmy o tym: rozwijanie treści i umiejętności matematycznych powinno odbywać się przez zabawę i być radosnym przeżyciem dla dziecka.

Propozycje gier i zabaw matematycznych:
Orientacja przestrzenna
- Zabawy z lustrem np. „Tu jest głowa, a tu brzuch...”
- Określenie ręka prawa, ręka lewa: np. założenie na prawą rękę kolorowej frotki do włosów, zabawy z piosenką np. „Boogie Woogie”.
- Zabawy na określenie orientacji w przestrzeni np. Gdzie jest miś? (na stole, pod stołem, obok stołu).
-Zabawa „Szukanie misia”- szukanie ukrytego w pokoju, ogródku misia wg. instrukcji dorosłego np. proszę iść dwa kroki do przodu, potem 5 w prawo, zajrzeć pod ławkę itd.
- Określenie co znajduje się na rysunku: u góry, na dole, po prawej i po lewej stronie.
- Dorysowanie elementów na kartce wg, wskazówek np. „ Na dachu siedzi gołąb, nad domem świeci słońce, po prawej stronie domu widzimy drzewo itp.)
- Labirynty.
Rytmy i sekwencje
- Kolorowanie korali dla mamy wg. rytmu np. czerwony-zielony lub nieparzyste np. czerwony - zielony-niebieski;
- Układanie rytmów na klockach np. mały-duży, czerwony-biały itp.
- Układanie rytmów z figur geometrycznych np. koło-kwadrat.
- Tworzenie własnych rytmów np. rysowanie na piasku, układanie np. z szyszek, kasztanów itp.
- Wykonanie z tektury koła imitującego tarczę zegara i umieszczenie na nim np. nazw pór roku ,miesięcy lub dni tygodnia. Przesuwanie wskazówkami na aktualną porę roku. Dostrzeżenie przez dziecko prawidłowości następowania po sobie pór roku i miesięcy.
Doskonalenie umiejętności liczenia
- Liczymy elementy w życiu codziennym np. liczymy ilość schodów po których wchodzimy, ilość rodzynek na talerzy, ilość samochodów na parkingu itp.
- Nawlekamy i liczymy koraliki.
- Liczymy i porównujemy liczebność np. owoców w dwóch miskach. Używamy określeń mniej-więcej.
- Bawiąc się w pociąg używamy liczebników porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci…
- Zabawa w sklep. Liczenie produktów np. pięć bułek, 2 ziemniaki itd. Wprowadzenie na krateczkach cen produktów i pojęcie pieniądza „na niby”.
Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania
-Układanie różnych budowli z tej samej liczby klocków. Uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Z ilu klocków została ułożona budowla?
Rozwijanie umiejętności mierzenia długości
- Zabawy w mierzenie odległości np. stopami.
- Zabawy z kolorowymi paskami, kawałkami wstążek- porównywanie długości odcinków. Określanie:dłuższy, krótszy
- Zabawy z różnymi odcinkami np. patyczkami, czy wieżami zbudowanymi z klocków. Układanie od najmniejszej do największej, od najkrótszej do najdłuższej.
Klasyfikacja
- Zabawy w segregowanie ubrań np. koszulki na jedną stronę, spodnie na drugą.
- Zabawy w segregowanie owoców wg. koloru
- Zabawy w segregowanie klocków  wg. wielkości.
- Zabawy w segregowanie figur.
- Zabawy w dobieranie pary.
Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych
- Naprowadzanie dziecka tak aby podało pomysł na „rozwiązanie problemu”. Na przykład pokazujemy dziecku figurkę zajączka i kilka marchewek. Pokazujemy i mówimy: ”Zajączek miał pięć marchewek, zjadł dwie marchewki. Jak myślisz ile mu zostało?- dziecko powinno podać sposób liczenia (odejmowanie).
Waga i sens ważenia
- Zabawy w „Ważenie w dłoniach”. Porównywanie ciężaru przedmiotów trzymanych w dłoniach. Określanie: lekkie, ciężkie, lżejsze, cięższe.
- Zabawy w ważenie „wagą” zrobioną np. z wieszaka na ubranie i woreczków. Określanie co jest lżejsze a co cięższe.
- Zabawy z wagą szalkową a u starszych dzieci z wagą elektroniczną. Ważenie różnych przedmiotów.
Mierzenie płynów
- Zabawy z naczyniami typu szklanki, miski. Nalewanie do nich wody i określanie gdzie jest mniej a gdzie więcej.
Rodzaje intuicji geometrycznej
- Zabawy z kartonowymi sylwetami figur.
- Zabawa pt. „Co to za figura?”- pokazywanie w pokoju, ogrodzie, na spacerze różnych przedmiotów. Dziecko nazywa daną figurę geometryczną np. okno-prostokąt, zegar na ścianie-koło itd.
- Zadania graficzne np. kolorowanki geometryczne.
- Rysowanie figur geometrycznych w powietrzu, na kartce, na piasku.
- Zabawy plastyczne np. wylepianie konturów figury plasteliną.
Konstruowanie gier
- Granie w gry planszowe.
- Konstruowanie wspólne z dzieckiem lub samo dziecko gier na kartce lub na podwórku kredą. Ustalanie zasad kolejności.

Bibliografia
Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina W., (2012), Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji [także online, dostęp dn. 13.10.2017, pdf. 1,5 MB]. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (1997), Dziecięca matematyka, Warszawa: WSiP. Gruszczyk-Kolczyńska E, Zielińska E., (2015), Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Kraków: Bliżej Przedszkola. Gruszczyk-Kolczyńska E., (2001), Dziecięca matematyka Metodyka i scenariusze, Warszawa: WSiP


Opracowanie:
mgr Ewa Szymańska