• ROLA ĆWICZEŃ GRAFOMOTORYCZNYCH W ROZWOJU DZIECKA
Ćwiczenia grafomotoryczne to ćwiczenia kształtujące i rozwijające ogólną sprawność manualną. Polegają na wiernym odtwarzaniu wzorów podanych przez nauczyciela (rodzica). Niewłaściwa technika wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych wpływa na niski poziom graficzny pisma i rysunku.
TECHNIKI ROZWIJANIA GRAFOMOTORYKI:
• usprawnienie motoryki dużej (ruchy naprzemienne, czyli ruchy od strony lewej do prawej i na odwrót, rysowanie w powietrzu, zamalowywanie dużych przestrzeni)
• rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni (nazywanie części ciała, orientacja w schemacie ciała: daj lewą rękę, tupnij prawą nogą itp., orientacja w przestrzeni: idź 2 kroki do przodu, do tyłu, na lewo, w prawo, ćwiczenia graficzne: zaznacz kreską prawy róg, u góry narysuj zieloną kreskę, ćwiczenia logorytmiczne połączone z pokazywaniem i nazywaniem części ciała w oparciu o wierszyk „Prawa ręka, noga prawa…”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty…”, rzucanie papierową kulą wg instrukcji: góra, dół, rzucanie woreczkiem zgodnie z instrukcją słowną: przed siebie, za siebie, na stół, pod stół)
• usprawnianie motoryki małej – dłoni, nadgarstków, palców (zgniatanie i rozgniatanie serwetek, praca z modeliną, wycinanie i wydzieranie, zwijanie gazety w kulki, malowanie, wyszywanie, nawlekanie, origami (koła, kwadraty), rysowanie po śladzie, rysowanie oburącz)
• przełamywanie niechęci do rysowania (rysowanie patykiem na piasku, mazanie zmoczonym palcem w farbie po papierze, odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stóp, obrysowywanie dłoni i stóp)
• usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej – czynności ruchowe odbywają się pod ścisłą kontrolą wzroku (zabawy manualne typu: nawlekanie koralików, lepienie z plasteliny, zamalowywanie obrazków, pisanie szlaczków, wydzieranki, rysowanie po śladzie, kalkowanie, odwzorowywanie, obrysowywanie, zabawy i układanie modeli z palców i dłoni, przewlekanie kolorowego sznurka przez dziurki, zawiązywanie kokardek, układanki typu puzzle, klocki Lego, zachęcanie dziecka do samodzielnego ubierania się, mycia, sznurowania butów, zapinania guzików itp.)
POMOCE EDUKACYJNE PRZYDATNE W ROZWIJANIU UMIEJĘTNOŚCI GRAFOMOTORYCZNYCH:
• przeplatanki
• masy różnego rodzaju (masa solna, modelina, ciastolina, masa porcelanowa)
• koraliki do nawlekania
• mozaika do odwzorowywania
• klocki (różne rodzaje)
• puzzle
• kolorowanki
• pomocne strony internetowe: mojedziecikreatywnie.pl, pl.pinterest.com,
• pomocne książki/karty pracy:
K. Sąsiadek „Zabawy paluszkowe”, wyd. Media Rodzina
M. Barańska „Paluszkami tak i siak” oraz „Pokaż oko pokaż nos”, wyd. Harmonia
W. Żaba – Żabińska „Ćwiczenia grafomotoryczne”
J. Pastrikowa „Będę uczniem. Przygotowanie do szkoły”
Opracowały:
Angelika Bujas
Anna Kurek
Dominika Szefer