• ZABAWY BADAWCZE

ZABAWY BADAWCZE (I NIE TYLKO) NA WIEJSKIM PODWÓRKU

 

Witajcie kochane Dzieci i drodzy Rodzice. W dniu dzisiejszym zapraszamy Was na wiejskie podwórko, gdzie można spotkać wiele ciekawych zwierząt. Na pewno wiele z nich znacie i potraficie nazwać. Na początek zapraszamy do wiejskiej gimnastyki.

  • „Spacer zwierząt” – ćwiczenia poranne. Rodzic recytuje wiersz, a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy.

Spacer zwierząt

(Agata Giełczyńska)

dzieci biegają na czworakach

Polną ścieżką piesek biegnie.

Szczeka głośno w nocy, we dnie.

Nie potrafi iść powoli,

on zabawy, harce woli.

idą, kucając i trzymając się za kostki

Kaczka wesolutko człapie,

już po chwili wodą chlapie.

Krótkimi rusza nóżkami,

pływa razem z kaczętami.

poruszają się, przeskakując z nogi na nogę

Źrebak raźno podskakuje,

zmęczenia wcale nie czuje.

Hen, przed siebie dalej gna,

pędzi szybko niczym wiatr!

idą powoli, trzymając ręce za plecami i co jakiś czas wykonując skłony

Kurka nie śpieszy się wcale,

ziaren szuka wytrwale.

Spacerkiem się delektuje

i na robaczki poluje.

idą na czworakach, wolno i spokojnie

Idzie dróżką kotek mały,

czarne wąsy, ogon biały.

Delikatnie łapki stawia,

cichuteńko się zakrada.

  • Drzewa na wietrze – ćwiczenia ramion. Dzieci unoszą ramiona i poruszają nimi, naśladując poruszanie się drzew na wietrze.

 

  • Dotknij woreczka – ćwiczenie nóg. Dzieci leżą na plecach. Za głową kładą woreczek (lub dowolną zabawkę). Przenoszą złączone nogi za głowę, starając się dotknąć palcami stóp leżących tam woreczków. Można także spróbować przenieść trzymany stopami woreczek za głowę.

Aby przypomnieć sobie zwierzęta żyjące na wiejskim podwórku można obejrzeć filmik:

 

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

 

 

A teraz już prezentujemy kilka eksperymentów. Może uda się Wam wykonać wybrane doświadczenie, a może nawet kilka.

 

 

Doświadczenie 1. WIRUJĄCE JAJKO

 

 

Przygotuj: dwa jajka– jedno surowe (S), drugie ugotowane na twardo (G); płaską tackę średniej wielkości

 

Eksperyment: Oba jajka „rozkręć” na tacce z jednakową siłą. Obserwuj zachowanie jajek (fot. 1). Czy obydwa wirują jednakowo szybko? Ugotowane na twardo rozkręca się bez problemu i szybko wiruje, a surowe „jest leniwe”. Kiwa się, traci szybko ochotę do obracania i wkrótce wyhamowuje.

 

Dzieje się tak dlatego, że w ugotowanym jajku białko i żółto są twarde i stanowią jedną sztywną całość ze skorupką, która wprawiona w ruch obraca się z łatwością, jak każdy inny gładki przedmiot o obłym kształcie. W surowym jajku białko i żółtko są w postaci gęstego płynu, który kołysze się i huśta wewnątrz. Ślizgając się po wewnętrznej powierzchni skorupki, nie pozwala on, by jajko szybko wirowało.

 

Doświadczenie 2. WYŚCIGI JAJEK

 

Przygotuj: dwa jajka – jedno ugotowane na twardo i drugie surowe (jeśli się jeszcze nie potłukły, mogą to być te same co w doświadczeniu nr 1); gładką szeroką deskę lub tackę; linijkę lub patyk o długości około 30 cm

 

Eksperyment: Na desce narysuj linię startu, deskę ustaw pod niewielkim kątem w stosunku do stołu. Linijkę ustaw na linii startowej (tak, aby utrzymała jajka, zanim wystartują) i połóż na niej jajka. Po chwili podnieś energicznie linijkę i obserwuj zachowanie jajek. Jak myślicie, które jajko szybciej stoczy się na stół – ugotowane na twardo, które tak pięknie wirowało w poprzednim doświadczeniu, czy to „leniwe”, które nie miało ochoty na zabawę? Jakie są wasze obserwacje?

 

 

 

 

 

Doświadczenie 3. PUSZCZANIE ZAJĄCZKÓW

 

 

Przygotuj: kilka lusterek w ramkach i bez ramek; szkiełko mikroskopowe; lupę; folię aluminiową

 

Eksperyment: Skieruj lusterko (zwierciadło) w stronę słońca. Przesuwaj je powoli w stronę ściany budynku lub chodnika, a jeśli doświadczenie ma miejsce w domu– w kierunku sufitu lub pustej ściany. Obserwuj, czy pojawia się świetlna plamka nazywana także niekiedy „zajączkiem” . Zmieniając ułożenie lusterka, zmieniaj kształt plamki. Sprawdź, czy kiedy używasz lusterka w ramce, odbicie światła jest takie samo jak wtedy, gdy używasz lusterka bez ramki. Obserwuj odbicie światła, używając innych zwierciadeł (np. szkiełko mikroskopowe, lupa, metalowa linijka). Obserwuj odbicie światła, kiedy używasz zwierciadła o mniej gładkiej powierzchni (np. folia aluminiowa). Ustalcie, w którym przypadku „zajączek” jest najlepiej widoczny. Na koniec pobawcie się w „łapanie zajączków” – zabawę z czasów waszych dziadków lub rodziców. Dwójka lub trójka dzieci tak ustawia swoje lusterka, aby „zajączki” (plamki na ścianie) się spotkały. To świetna zabawa, również dla dorosłych.

 

 

Doświadczenie 4. JAJKO W SŁOICZKU

 

 

Kto potrafi włożyć jajko do małego słoiczka tak, by znalazło się w środku całe? Nie jest to proste, ale chemicy mają na to sposób.

 

Przygotuj: jedno surowe jajko; niewielki słoiczek; pół szklanki octu spożywczego

 

Eksperyment: Zanurz jajko w kubku z octem. Co obserwujesz? Czy widzisz bąbelki, jakie pojawiają się na powierzchni jajka? Dotknij delikatnie jajko po upływie kilku godzin. Na drugi dzień, gdy będzie ono już miękkie, wyjmij je delikatnie i spróbuj włożyć ostrożnie do słoiczka.

Bąbelki, które obserwowaliście na powierzchni jajka, gdy było ono w occie, to gaz– taki, jaki zawiera woda gazowana. Powstaje on tutaj na skutek reakcji octu ze skorupką jajka. Po 1–2 dniach ocet sprawi, że twarda część skorupki jajka utworzy pianę na powierzchni octu, a jajko będzie na tyle miękkie, że swobodnie włożymy je do słoiczka.

 

 

Poniżej przesyłamy jeszcze kilka kart pracy o wiejskim podwórku. Mamy nadzieję, że wybierzecie coś dla siebie. Życzymy miłej zabawy i gorąco pozdrawiamy

Wasze Panie.

 

KARTY PRACY