• KĄCIK CIOCI LOGOPEDII

Układanie sekwencji


Sekwencje to najprościej opisując ciąg znaków, symboli, obrazków, który uporządkowany jest zgodnie z jakąś regułą. Po co dzieciom umiejętność naśladowania, kontynuowania i układania sekwencji? Ćwiczenia takie pomagają zauważać powtarzalność różnych wzorców, korzystania z nich w rozmaitych sytuacjach, pozwalają lepiej rozumieć otaczający je świat. Wspierają rozwój lewej półkuli mózgu odpowiedzialnej za logiczne myślenie oraz rozwój językowy.

Aby ćwiczenia takie były jak najbardziej wartościowe należy pamiętać o najważniejszych zasadach:

- sekwencje zawsze układamy od strony lewej do prawej;

- początkowo dziecko naśladuje ułożoną przez dorosłego sekwencję układając taką samą pod spodem:

 

01 jablka

 

- kolejnym etapem jest kontynuowanie układanego wzoru, dziecko powtarza ułożenie elementów w odpowiedniej kolejności:

 

02 pisanki

- następnym etapem jest uzupełnianie brakujących elementów sekwencji:

 

03 pisanki

- dopiero gdy dziecko opanuje wcześniejsze etapy ćwiczeń może samodzielnie układać wymyślone przez siebie sekwencje:

 

04 patyczki

  

05 guziczki

Sekwencje można układać naprawdę ze wszystkiego co tylko przyjdzie nam do głowy. Poniżej przykładowe zajączki do pobrania pobierz

Bawcie się dobrze!

logopeda Agnieszka Biela