• MATEMATYCZNE RÓŻNOŚCI CZĘŚĆ TRZECIA

Drodzy Rodzice!
Proponujemy kolejną, a zarazem ostatnią już serię zabaw i ćwiczeń w roli głównej z królową nauk czyli matematyką.
1.Zabawa ,,Porównaj długość pasków” – potrzebnych będzie dziesięć pasków (mogą być różnokolorowe, wycięte z papieru kolorowego) każdy innej długości, ale nie przekraczających długości i wysokości kartki A4 położonej przed dzieckiem w poziomie. Na samym dole kartki wzdłuż jej dłuższego boku rysujemy kreskę, która stanowi podstawę, na której dziecko będzie układać paski. Na początku kreski / podstawy rysujemy kropkę (np. po lewej stronie). Jest to miejsce od którego dziecko będzie układać paski. Następnie mówimy: ,,Proszę przyjrzyj się paskom, porównaj ich długość i ułóż w schodki na kartce papieru czyli układamy od najkrótszego do najdłuższego. Zacznij od kropki i każdy paseczek ułóż równo na kresce, tak aby powstały schody. Pasek blisko paska. Następnie pokaż palcem najdłuższy pasek oraz najkrótszy. A teraz policz paski rozpoczynając od najkrótszego. Paluszkami wchodź na każdy kolejny stopień, i stań na najwyższym.”
Drugi wariant tej zabawy to układanie pasków od najdłuższego (najwyższego) do najkrótszego.
2.Zabawa ,,Porównaj wielkość kredek, klocków, misiów…” – potrzebne będą przedmioty, które można ułożyć według wielkości np. takie które są wymienione w tytule. Mówimy polecenie: ,,Ułóż kredki według wielkości.” Sprawdzamy poprawność wykonanego zadania. To samo dziecko robi z klockami i misiami.
3.Zabawa ,,Odtąd – dotąd czyli mierzymy!” – wybieramy prostą ścieżkę i kreską (przyda się kreda) zaznaczamy miejsce, od którego dziecko będzie mierzyć odległość. Następnie odmierzamy 15 kroków i zaznaczamy miejsce, do którego dziecko będzie odmierzało krokami. Dziecko staje przy kresce, od której rozpoczynamy mierzenie. Mówimy: ,,Przed chwilą mierzyłem krokami odległość od tego miejsca do tamtej kreski. Odliczyłem kroki, ale ile ich jest to moja tajemnica. Możesz ją poznać trzeba tylko stanąć w tym miejscu (stopa ustawiona tak, żeby pięta dotykała kreski). Potem idąc trzeba stawiać równe kroki i je liczyć. Ja stanę tam, gdzie jest koniec mierzenia. Na słowo start rozpocznij mierzenie, a potem powiedz mi ile jest kroków odtąd – dotąd.”
4.Zabawa ,,Stopa za stopą” – zaznaczamy na krawężniku miejsce, od którego dziecko rozpocznie mierzenie. Dziecko razem z rodzicem zaznacza miejsce, w którym zakończy mierzenie. Następnie wracamy do miejsca rozpoczęcia mierzenia i mówimy: ,,Teraz będziemy mierzyć stopami czyli stopa za stopą (pokazuje jak to zrobić, dziecko też próbuje). Zaczynamy mierzyć długość krawężnika stopami: odtąd dotąd. Ja pójdę na koniec, a Ty jak skończysz mierzyć powiesz mi jaki jest wynik.”
5.Zabawa ,,Jaka to figura?” – potrzebujemy mniejsze i większe figury – koła, trójkąty i prostokąty wycięte z kartonu oraz pudełko. Figury chowamy do pudełka i mówimy: ,,W pudełku są figury okrągłe, trójkątne i prostokątne. Zamknij oczy, włóż dłoń do pudełka i znajdź trójkątną figurę.” Zabawa toczy się dalej z pozostałymi kształtami. Potem to dziecko wydaje polecenia dorosłemu.
UDANEJ ZABAWY!
Powyższe zabawy i propozycje ćwiczeń zostały zaczerpnięte i opracowane na podstawie książki E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, Ewy Zielińskiej ,,Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków”